Selecteer een pagina

Traditioneel: als bedrijf zoek je naar nieuwe klanten. Daar gaan hele sales budgetten aan op. Slimmer is het als potentiële klanten jou vinden. Nog slimmer is het om daar een strategie op los te laten, noem het inbound marketing.

Aan definities geen gebrek, maar het komt er op neer op het juiste moment aan de juiste doelgroep de juiste content te presenteren.

Deel je expertise

Het mechanisme werkt als volgt: ik heb een probleem met een krakende trapas van mijn fiets. Ik ga Googlen, en tik verschillende termen in: krakende trapas, fietsaandrijving, geluid trappers en ga zo maar door. Uiteindelijk kom ik uit op een website van een gespecialiseerde fietshandel die niet alleen het probleem beschrijft, maar ook de oplossing biedt. Die fietsspeciaalzaak heeft er een potentiële klant bij.

Helpers worden winnaars

 

Bedrijven roepen op hun website graag hoe goed ze zijn. De echte winnaars zijn bedrijven die mensen verder helpen, oplossingen bieden en ongestelde vragen beantwoorden. Kortom, bedrijven die niet te beroerd zijn om hun expertise weg te geven. Bloggen is een uitstekende manier om leads te genereren. Het werkt overigens alleen als er een plan aan ten grondslag ligt. Bovendien is het een kwestie van stug volhouden.

Als je een kosten/baten analyse maakt is het altijd weer de vraag wat meer oplevert: bloggen of geld uitgeven aan Facebook en Google voor betaalde ad’s. Hangt er een beetje vanaf hoe je het bekijkt. Voor korte termijn succes steek je geld in online advertising. Voor de langere termijn zou bloggen wel eens de slimste oplossing kunnen zijn.

 

Waarom? Lees even mee ……..

 

Vindbaarheid

Door regelmatig zinvolle content aan je website toe te voegen vergroot je de kans dat je wordt gevonden. Uiteindelijk wil je bovenin de zoekresultaten terecht komen. Dat begint bij weten op welke content je doelgroep zit te wachten en een intelligente SEO-strategie.

Kweek sympathie

Jij bent de specialist. Deel met jouw lezer jouw kennis. Je geeft de lezer iets waaraan hij op dat moment behoefte heeft. Je helpt hem verder. Je geeft hem antwoord op zijn vraag, of de oplossing voor zijn probleem. Je zou bijna zeggen ‘alles voor een glimlach’

Profileer je als autoriteit

We leven in een kennismaatschappij. Laat dan ook zien dat je over die kennis beschikt. Vestig je positie, als oplosser van problemen voor wie geen zee te hoog is. Geef je bedrijf het gezicht van de expert.

Je laat zien dat je de markt begrijpt

Wie wil niet kopen of samenwerken bij en met bedrijven die de markt snappen? Laat dat dan ook zien. Haak op het juiste moment in op zaken die mensen bezighouden. Pak de actualiteit als haakje en leg de koppeling met jouw visie op die actualiteit.

Je gaat dialoog aan

Daag uit tot tegenspraak. Nodig lezers uit te reageren op jouw verhaal, nog beter: werk in co-creatie aan het vervolg op deze blog. De start van een dialoog is het begin voor een vervolggesprek.

Collega’s kunnen zich profileren

De kracht van het bedrijf zit in de medewerkers. Laat hen hun expertise etaleren. Dit levert ijzersterke, unieke content op. Een bedrijf met specialisten bevestigt zijn autoriteit. Bovendien zien mensen graag gezichten het een bedrijf.

Hoge retentie

Structureel bloggen levert herhaal-bezoek op. Dit leidt tot grotere bekendheid. Je komt tussen de oren van jouw potentiële klant. Je bereikt dit door inzet e-mail- en social media marketing, al dan niet betaald.

Distributie

Als je een mooie blog hebt geschreven moet je deze ook actief distribueren. Je gaat niet op je handen zitten wachten tot je blog hoog in de zoekresultaten van Google verschijnt. Volgens het Grote Content Marketing Onderzoek 2017 (dit jaar wordt een nieuw onderzoek gepresenteerd) worden van de rented media LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter het meest gebruikt om redactionele content te verspreiden. Van de owned media zijn e-mail nieuwbrieven het belangrijkste kanaal om content bij de doelgroep te brengen.

21 schrijftips

Tenslotte, 21 tips schrijf- en designtips om bezoekers van je blog te converteren naar leads. Ze staan handig opgesomd in een infografic van Manage inbound. Volgens dit bedrijf bounced 38 procent van de bezoekers. Deze lezers, die niet voor niets op je blog waren uitgekomen ben je dus op voorhand al kwijt. Daar valt wat aan te doen. Maak je blog aantrekkelijker, schrijf slimmer, gebruik leuke grafics, haak in op het nieuws, bevredig de what’s in it for me-gedacht, gebruik duidelijke CTA’s en laat de salesboodschap achterwege.