Selecteer een pagina

E-mail wordt landingspage

De toekomst is aan de interactieve e-mail, die er uit gaat zien als een app of een miniwebsite. Marketing professional Hessel Boschma van VodafoneZiggo verwacht binnen vijf jaar de grote doorbraak. Vooralsnog hangt een brede introductie af van de e-mailclients die dit type mail ondersteunen. Dit is overigens een kwestie van tijd. Gmail heeft onlangs aangekondigd techniek te integreren die interactieve mail ondersteunt.

Op de DDMA Email Summit – eind juni in Amsterdam – werd in twee presentaties stilgestaan bij deze bewegende e-mail die doorklikken naar een landingspage voor vervolgacties overbodig maakt. Op beperkte schaal wordt hiermee al geëxperimenteerd.

Hogere conversie

De resultaten zijn veelbelovend, zo vertelt Mark Robbins, e-mail developer bij REBEL en specialist in interactive e-mail en e-mail accessibility.

“De kracht is enorm. Het aantal productreviews van een Engelse klusmarkt is met 55% gestegen in vergelijking met een statische controle versie. In de interactieve e-mail zelf kon gereviewd worden. Ander voorbeeld is de dating-app Jswipe, waar men inactieve gebruikers tot actie wilde aanzetten. De inzet van interactieve mail resulteerde in 30% meer app-opens.

In de interactieve mail kunnen handelingen worden verricht waarvoor je normaal gesproken naar de landingspage moet gaan. Je kunt producten reviewen, formulieren invullen, gebruik maken van fotocarroussels en elementen van foto’s uitvergroten door op het plusje te klikken.

 

Uitdagingen genoeg overigens vertelde Hessel Boschma. In slechts zo’n 50 procent van de e-mail clients is de e-mail (in feite HTML5) volledig te zien en te gebruiken. Dit betekent dat je fall back scenario’s moet hebben. Daarnaast valt het nog niet mee achterliggende systemen en databases real time te koppelen aan de e-mail. Essentieel voor een goede werking.

De grote shift

Volgens Hessel Boschma van VodafoneZiggo die gewoon ‘in het diepe is gesprongen omdat het een interessant ontwikkeling is’ gaat het in eerste instantie niet eens om het rendement: “Het is voor ons veel meer een leerervaring omdat dit de grote shift binnen de sector gaat worden. Ik voorzie een kanteling in de operatie.”

Volgens Boschma zal de rol van de e-mailmarketeer veranderen. Nu gewend platte e-mail te maken moet hij straks denken in termen van user experience, gebruikerservaring en zich de skills van een app-bouwer eigen maken.