Selecteer een pagina
Wat gebeurt er precies op je website? Hoe vaak komen bezoekers, wanneer en waar komen ze vandaan? Wie wil dat niet weten? Google Analytics geeft de antwoorden. Velen – zelfs de marketeers onder ons – haken af als ze de veelheid aan mogelijkheden zien. Jammer, je hoeft geen data-analist te zijn. Begin gewoon bij het begin. Vijf handige stappen.

1. Ga naar Rapporten, Real time en klik op overzicht

Je ziet direct hoeveel bezoekers je op dit moment op je website hebt. Je ziet het verloop over de dag en uit welke windstreken je bezoekers afkomstig zijn. Je ziet ook direct of de site wordt bekeken op desktop, mobiel of tablet. Cijfers schieten omhoog als je bijvoorbeeld net een e-mail nieuwsbrief hebt verzonden. Werkt erg verslavend.

2. Ga naar Doelgroep en klik op overzicht

Geef rechtsboven de periode aan waarvan je de cijfers wilt zien. Zet een vinkje als je wilt vergelijken met een andere periode. Je vindt hier essentiële informatie over je bezoekers. Hoeveel waren het er, komen ze terug, hoeveel pagina’s hebben ze bezocht en hoe lang zitten ze gemiddeld op je website.

3. Ga naar Acquisitie en klik op Overzicht

Hier gaat het om de vraag hoe bezoekers op mijn website terecht zijn gekomen. Hebben ze spontaan de url getikt, of via een zoekopdracht via Google, betaalde ad’s op Facebook of gewoon via een post op Instagram. Een marketeer zal altijd willen weten welke kanalen het meest kostenefficiënt zijn.

4. Ga naar Gedrag, Site-content, alle pagina’s

Welke pagina’s doen het goed, welk minder, hoe lang blijven mensen op een pagina, wordt er gebounced en vooral voor webshop’s en kaartverkopers van belang: hoeveel leveren de specifieke pagina’s op. Je kunt hier zien welke pagina’s je moet optimaliseren, en vooral aan welke pagina’s je geen tijd moet besteden.

5. Ga naar Conversies, E-commerce en klik op Overzicht

Verkoop je kaartjes of heb je een webshop dan wil je zien wat er via de website is verkocht, het aantal transacties, bestelwaarde en de conversieratio (het percentage sessies dat tot een aankoop heeft geleid). Bovendien wil je zien welke producten goed verkopen en welke niet