Selecteer een pagina

Het overgrote deel van de persberichten verdwijnt in de digitale prullenbak. Slecht geschreven, niet relevant, bevat geen nieuws, slecht onderbouwd. Wie een persbericht stuurt heeft veel concurrentie van organisaties of instellingen die dat ook doen. De oplossing is simpel: zorg dat je het beter doet dan al die anderen. Het succes valt of staat met een planmatige aanpak.

Hiermee begint het:

 

  • Bepaal wie je doelgroep is
    Zoek uit welke kranten, vakbladen en magazines jouw klanten lezen. Bekijk van welke sites zij hun nieuws halen.
  • Bouw een persbestand op
    Je weet wie je doelgroep is en waar je klanten hun nieuws vandaan halen, bouw vervolgens een persbestand op. Er zijn twee databases die er met kop en schouders bovenuit steken: handboeknederlandsepers.nl en deperslijst.nl.
  • Kies een wijze van verzending
    Het meest handige is om persberichten per e-mail te versturen, met in de onderwerpregel in grote letters Persbericht – gevolgd door een alleszeggende kop. De e-mailadressen haal je uit de databases, of moet je vinden door goed te googlen. Zoek vooral uit wie interessante redacteuren zijn. Een goed geschreven persbericht over een nieuw product naar een buitenlandredactie sturen heeft geen zin.
  • Maak je persbericht ‘vindbaar’
    Een persbericht plaats je ook op een website. Laat zien waar journalisten persberichten kunnen vinden. Op een site kun je berichten ook nog extra verrijken met video, foto’s, enzovoort. Bied vooral hapklare brokken aan. Voeg alleen die elementen toe die de kans op publicatie vergroten. Jaarbeurs heeft met de Jaarbeursnewsroom een aparte plek gecreeerd om persberichten, maar ook foto’s een video’s logisch bij elkaar te zetten.

 

 

Het echte werk kan beginnen

Waarom gaat het zo vaak verkeerd met persberichten? Met stip op nummer 1. De zender wil alles over zijn bedrijf of het product vertellen. Als het bericht geschreven is, moet het nog even langs sales, de productmanager, de research manager en de directeur. Iedereen heeft nog een paar ‘kleine toevoegingen’, vervolgens is het bericht zo ingewikkeld geworden dat er geen touw meer aan vast te knopen is.

De journalist gaat hiermee soepeltjes om. Onduidelijk? Staat het nieuws niet bovenaan? Wordt hij via tussenkoppen niet handig door de structuur geleid? Deleten maar. Hij kan kiezen uit nog heel veel persberichten. Overigens, persberichten met fatsoenlijk fotomateriaal hebben een streepje voor, want dat scheelt weer redactiekosten.

 

Hoe moet het dan wel

Het onderwerp moet concreet zijn, het wordt pas interessant als het onderscheidend is van het gewone. Dat is de meest basale definitie van nieuws. Maar daarmee ben je er niet. Journalisten hanteren een aantal criteria om te bepalen of iets nieuws is. Er zijn verschillende lijstjes in omloop. Zelf zou ik deze criteria hanteren.

  • Actualiteit
    Het moet nieuw zijn, of te koppelen aan een gebeurtenis uit het verleden. Gebeurtenissen van 10, 25, 50 of 100 jaar geleden doen het goed. Voorbeeld: precies vijftig jaar geleden kwamen de eerste gastarbeiders, hoe is het nu met het integratieproces gesteld?
  • Belang – gevolgen
    Wat is de impact voor de lezer? Welk probleem lost het voor hem op? Of hoeveel geld gaat het hem kosten? Hoeveel werklozen komen erbij als financieringstekort daalt? Welke zorg wordt de oudere onthouden, als het eigen risico stijgt? Wat is het gevolg voor de schatkist als alle motoren elektrisch worden voortgedreven?
  • Afstand
    Een ongeluk met 5 gewonden in je eigen stad haalt de krant, een ongeluk met 5 doden in Nieuw Zeeland niet, tenzij het Nederlanders zijn. Een cynische regel: de omvang van de ellende moet je delen door het aantal kilometers dat het land waar het gebeurt van Nederland afligt. Een staatsgreep in België is voorpaginanieuws in Nederland, de zoveelste in Kazachstan niet.
  • Bekendheid / beroemdheid
    Scoort nog steeds goed. Met een landelijk bekende en goed gebekte juryvoorzitter is de kans groter in DWDD te komen. Bekendheid gaat voor kennis van de materie, maar het werkt wel.
  • Afwijking / afwijkend
    Tien honderdjarigen die op een motor door Nederland crossen vallen op. Een zestienjarige die promoveert haalt het nieuws. Twee mannen die op een beurs kerstballen breien zijn uitzonderlijk. Een hond die achteruit loopt is vreemd. Nog steeds geldt ‘Man bijt hond’ scoort. Hoe dan ook het is onderscheidend van het gebruikelijke.
  • Omvang
    De grote cijfers. Een drugsvangst van 20 kilo is niet eens meer een twitterbericht waard, een drugsvangst in de Rotterdamse haven van 100 miljoen haalt het journaal. Andere nieuwswaardige voorbeelden: in Nederland stond 1072 kilometer file. Sinds lange tijd heeft de AEX de 500-punten grens weer doorbroken. De huizenprijzen zitten weer op hetzelfde niveau als voor de crisis van 2008. Groot, groter, grootst.
  • De eerste – de beste
    Een nieuwe president in de VS is nieuws. Als hij ook zwart is, is hij ook de eerste zwarte president. Extra lading. De eerste automobilist die als eerste een echt zelfsturende auto koopt zal nieuws zijn. De eerste keer dat deze onvoorzien crasht is ook nieuws. De eerste TU-studenten die op een door de zon aangedreven scooter rond de wereld rijden zijn nieuws.
  • Amusement
    Niet te veronachtzamen. Mag het ook leuk zijn? Aaibaar, grappig, beetje glitter en glamour doen het goed. Wordt steeds belangrijker. Een filmfestival zonder rode loper is geen festival meer. We moeten het met zijn allen wel een beetje leuk hebben. Ook daarop worden berichten geselecteerd. Wat is de aaibaarheidsfactor van het nieuws. Denk in dit geval aan de populariteit van poesjes op Facebook, bij voorkeur met bolletje wol in het bekje.

Wat voor het ene medium nieuws is, is dat voor het andere niet. Wat voor een vakblad groot nieuws is, is voor het ANP of de NOS de moeite van het lezen niet waard. Nieuws is altijd gerelateerd aan het aantal lezers en kijkers. Een medische ontdekking op een heel klein deelgebied, is groot nieuws voor de 150 vakgenoten, maar oninteressant voor de 100-duizenden lezers van de Volkskrant.

 

Schrijven maar

Bepaal voor jezelf voor welke doelgroep jouw nieuws interessant is, doe dat aan de hand van de criteria hierboven. Wordt het het NOS Journaal, nu.nl, Libelle, Cobouw, Moto73 of de Zenderstreeknieuws. Handig om dat in je achterhoofd te hebben. En dan het schrijven van het bericht. Dat moet oprolbaar zijn. Het belangrijkste staat bovenaan, het minst belangrijke onderaan. Een journalist beoordeelt in een paar seconden of het interessant is. Zijn ogen gaan langs de titel, hij leest de intro, scant de tussenkoppen en kijkt of er een telefoonnummer staat voor meer informatie. De intro is kort, concreet en geeft antwoord op de 5W’s.

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Wanneer
  • Waarom

In de alinea’s daar onder volgt uitleg. Wat is een mooie lengte voor een persbericht. Probeer het zo kort mogelijk te houden. 200 / 250 woorden is een mooie lengte. Genoeg om te vertellen wat er aan de hand is. Wil de journalist meer weten, dan belt hij wel. Ik zou er altijd een url in zetten naar een handige pagina met meer informatie en vooral hi res fotomateriaal dat rechtenvrij gebruikt kan worden.

Tenslotte, hoe schrijf je het op. Een paar vuistregels:

  • Houd de titel kort en zet er een werkwoord in
  • Vermijd het woord ‘worden’. Het bericht wordt ineens een stuk beter leesbaar.
  • Bijvoegelijke naamwoorden niet gebruiken. Het woord ‘uniek’ zegt niets, de bewijsvoering wel. In een persbericht gaat het om de feiten. Voor reclame gebruiken we advertentie
  • Houd het bij korte zinnen.

Perscentrum Tour de France, Jaarbeurs, juli 2015