Selecteer een pagina

Nog steeds een veel gehoorde vraag: ik heb nieuws, hoe zorg ik ervoor dat het bij journalisten terecht komt. Nog concreter: hoe distribueer ik een persbericht. Het antwoord: daarvoor heb je handige online PR tools die veel meer bieden dan alleen het versturen van het bericht aan een geselecteerd aantal adressen.

Deze online software geeft je een scherp beeld welke journalisten geïnteresseerd zijn in welk type onderwerp, je krijgt een verzendtool en na verzending rollen er handige rapportages uit. Niks met de hand de mediawaarde optellen. Elk systeem heeft zijn eigen sterke kanten.

Dit is mijn lijstje:

Meltwater

De journalisten base van Meltwater bevat 11.500 Nederlandse adressen van journalisten en influencers. Je identificeert de juiste journalisten door te filteren op publicaties, locaties of onderwerpen. Je plaatst berichten in het systeem van Meltwater. Het systeem maakt inzichtelijk wat het bericht heeft opgeleverd. Na afloop ontvang je rapportages over de effecten. Je kunt het systeem uitbreiden door opties toe te voegen. Ik heb de demo gezien en was onder de indruk.
Naar Meltwater

Smart.pr

‘Nooit meer gedoe met je persberichten’ is het motto. Slimme tool met 10 duizend journalisten, bloggers en influencers. De database zit slim in elkaar, met alle info die je nodig hebt om de juiste journalisten te identificeren, inclusief hun activiteiten op social media. Opmaken van berichten doe je in de campaign editor, toevoegen van bijlagen, foto’s en filmpjes is geen probleem. De grootte ook niet, want je stuurt een thumbnail mee, het bestand zelf staat op de server van Smart.pr. Door de samenwerking met monitoringtool Clipit zie je in je dashboard wat het persbericht aan free publicity heeft opgeleverd.
Naar Smart.pr

De Perslijst

Ooit begonnen als inderdaad een perslijst van journalisten, is het systeem uitgebreid met een PR Dashboard. Hiermee is de database gekoppeld aan het verzendsysteem, e-mailstatistieken en media monitoring. Direct vanuit het verzendsysteem deel je je persberichten op je Twitter-, Facebook- en LinkedIn-accounts. Voeg ​social media buttons toe aan je persbericht, zodat de ontvangers het ook kunnen delen. Je kunt er ook voor zorgen dat het bericht wordt vertoond in de journalisten-app Villamedia. Modules kun je tegen meerkosten toevoegen aan het dashboard.
Naar de Perslijst

ANP Perssupport

Met de ANP Nieuwsmanager heb je ‘één handige tool voor je complete PR-distributie’. Je verstuurt berichten via het ANP-net, ook kun je op basis van 1400 onderwerpen gericht een perslijst samenstellen. Beeldmateriaal verspreiden doe je via de ANP Beeldbank. De nieuwsmanager geeft ook inzicht in wie welk bericht wanneer heeft beken. Het systeem werkt op credits. Het is ook mogelijk alleen een persbericht te versturen. Het systeem bevat 13 duizend mediacontacten in de Benelux.
Naar Perssupport

Je kunt het ook zelf

Je kunt natuurlijk ook heel goed zelf een infrastructuur bouwen. Ik zou beginnen met het inrichten van een aparte newsroom, met daarin alle persberichten, het team dat verantwoordelijk is voor woordvoering en relevant beeldmateriaal. Mooi voorbeeld is de KLM Newsroom. Of die van Jumbo.

Elke organisatie kan zo’n newsroom inrichten. Voordeel is dat de persberichten via Google zijn te vinden. In die zin zijn je persberichten goed voor je SEO-ranking. Geen doel op zich, maar mooi meegenomen. Journalisten op hun beurt weten waar ze het nieuws over de betreffende organisatie kunnen vinden. Alles overzichtelijk bij elkaar.

Hoe kom ik aan adressen?

Ook die vraag wordt vaak gesteld. Hoe kom ik aan adressen van journalisten? Je kunt gaan Googlen, maar eerlijk gezegd: dat wordt nooit wat. Nog even los van de tijd die het kost. Adressen haal je uit het Handboek Nederlandse Pers of uit De Perslijst. Dezelfde Perslijst als hierboven genoemd. Je kunt hieruit ook adressen downloaden om ze vervolgens te uploaden naar je eigen database. Daarnaast bouw je natuurlijk ook zelf een database op van journalisten die je extra belangrijk vindt of bent tegengekomen. PR is ook, of misschien wel juist people business.

En dan nog het verzenden

Ik ga er even vanuit dat je je e-mailactiviteiten geregeld hebt via een van de grotere e-mailproviders als Webpower of Mailchimp. Ik zou hiervoor eenmalig een template laten inrichten. Met Webpower heb ik jaren geleden een systeem ontwikkeld waarin alleen de intro van het bericht wordt verstuurd, de rest van de tekst staat op een achterliggende landingspage. Tegelijkertijd werden de titels van de laatste vijf persberichten automatisch meegestuurd. In het bericht en op de landingspages stonden hyperlinks naar de newsroom.

En hoe zit het dan met de mediamonitoring?

Vrij simpel, ook dat kun je zelf ‘kopen’. Clipit en de MediaInfoGroep zijn voor de hand liggende keuzes. Als je serieus bezig bent met free publicity, persberichten, perscontacten en ga zo maar door, kun je niet buiten mediamonitoring.

Wat rest is een bericht met echte nieuwswaarde, maar dat is weer een ander verhaal.